Mijn strijd tegen Riachuelo – Deel 1

Nog een rechtszaak

31 oktober jongstleden was ik aanwezig in een dependance van het “Kanton” gerecht. Wat ik daar deed? Wel, dat zal ik je vertellen.

Riachuelo / Midway

Een paar jaar geleden werd ik aangesproken door een schoonheid van een jonge dame. Nu ben ik dat niet gewend dus had ze mijn volledige aandacht. Of ik interesse had in een kaart van Riachuelo zodat ik op krediet kon kopen en achteraf zonder dat er rente berekend werd, in termijnen kon betalen. Ik was net mijn creditcard in Nederland kwijtgeraakt en nu werd me dit, zonder dat ik een bankrekening in Brazilië had, in de schoot geworpen. Je begrijpt dat ik binnen de kortste keren de kaart van Riachuelo in mijn portefeuille had.

De bewuste kaart

Maar toen. De kaart op zich was niets mis mee. Slechts schone schijn. De administratieve organisatie achter de kaart – Midway -. Ongelooflijk, zo’n naam bedenk je toch niet! “De slag bij Midway” fluisterde mijn onderbewuste me in.

Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Slag_bij_Midway

Op de nota die ik uiterlijk 15 maart 2018 moest betalen was een bedrag opgevoerd dat ik al op 1 december 2017 had voldaan. Volgens Riachuelo was dat bedrag gestorneerd, mij niet bekend en Riachuelo had daar geen bewijs van.

Dit moet toch simpel op te lossen zijn.

Dat dacht ik ook. Ik ben drie keer bij een lokale vestiging op bezoek geweest en elke keer werd mij alle medewerking toegezegd. “Administratief foutje, dat lossen we voor u op meneer.” Als ik een paar dagen later even binnen wilde wippen, dan kon ik een correcte nota in ontvangst nemen. Alle keren kreeg ik te horen dat er met de nota niks mis was en dat ik er verstandig aan deed als ik betaalde. Als later bleek dat ik gelijk had kreeg ik het bedrag natuurlijk terug. Daar ben ik niet ingetrapt. Vervoerskosten waren ondertussen al behoorlijk opgelopen, R$ 120,00

Mijn favoriete kledingzaak

De Procon.

De Procon is een integraal onderdeel van de structuur van het openbaar ministerie van de staat Piauí en verantwoordelijk voor de begeleiding en bescherming van de consument.

Eerst heb ik een afspraak gemaakt waarna ik op bezoek ben gegaan en heb de situatie uit de doeken gedaan. Ik heb daar ook een volledige set met documentatie achtergelaten. Er zijn twee vervolgafspraken geweest telkens met een afgevaardigde van Riachuelo/Midway erbij. Beide keren had de vertegenwoordiger van Riachuelo een pak papier bij zich maar waar het op neerkwam was dat Midway van geen wijken weten wilde en voet bij stuk hield dat de oorspronkelijke nota door mij behoorde te worden voldaan.

De vervoerskosten waren nu al hoger dan het onterecht gefactureerde bedrag. R$ 210,00 vs R$ 156,70.

De Procon zou later nog eens met Riachuelo praten om duidelijk te maken dat dit niet de manier is om met klanten om te gaan. Ik ga dinsdag 6 november even horen hoe dat is afgelopen.

De slag bij Midway

En ik heb een rechtszaak aangespannen. Ik lijk wel gek! Het is nu een principe zaak geworden wat mij betreft.

Maar daarover later meer.

Nieuwste artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll Up