Mijn rechtszaak tegen ITAÚ bank in Brazilië – Deel 5

Eindelijk weer nieuws van het front.

Eergisteren ontving ik een SMS-bericht op mijn telefoon van de ITAÚ bank. Vanaf 22 september kan ik een nieuwe betaalpas afhalen op kantoor 7714, het kantoor waar ik aanvankelijk een betaalrekening (rekening courant en creditkaart) had.

Mijn eerste Braziliaanse bankpas / creditcard
De achterkant

In overleg met mijn advocaat hebben we besloten om nog maar even niets van me te laten horen.

Een terugblik om weer in het verhaal te komen

Wat is er de laatste maanden gebeurd en waarom en waarom is er een rekening bij de ITAÚ bank voor me geopend?

Mijn hulp en ik hebben de rechter, waarvan ik in de vorige aflevering aan gaf dat ie ziek was, kort na zijn terugkeer bezocht. Op een simpele vraag van mijn hulp verhief de man zijn stem en veegde hij haar op een niet mis te verstane manier de kast uit. Erg onbeleefd! Ik werd zo boos maar ik kon niets zeggen of doen want ik was er zeker van dat dit mijn zaak geen goed zou doen. Ik heb zo vriendelijk mogelijk afscheid van de man genomen, een paar keer sorry gemompeld en mijn hulp meegenomen naar buiten. Ik heb haar uitgelegd dat ik het daar niet voor haar heb opgenomen omdat een conflict met een rechter in Brazilië voor mij mogelijk onoverzienbare problemen zou kunnen veroorzaken.

De universele vertrouwde rechter

De rechter heeft dit voorval later, toen mijn advocaat eindelijk contact met de rechter had over mijn rechtszaak, in een gesprek met mijn advocaat aangehaald. Hij legde de schuld bij mijn hulp die hem naar zijn mening onheus had bejegend. De manier waarop zij hem aan had gesproken was hem zeer onwelgevallig.

Iedereen in overheidsdienst of in de politiek is corrupt en/of crimineel en respecteert de rest van de bevolking niet. De kranten in Nederland schrijven de laatste weken overigens vrijwel dagelijks over Brazilië, politiek, corruptie en rechters. De rest van de bevolking is trouwens voor een groot deel ook niet zuiver op de graat. Maar mijn hulp en ik niet!!!!

Niet horen, niet zien en zwijgen

Punt is: Mijn advocaat had eindelijk contact met de rechter. Mijn zaak is in een stroomversnelling terecht gekomen (laten we zeggen in een stroomversnelling van dikke stroop). Wel beter dan helemaal geen versnelling, dat wel. De rechter heeft conform de eis uitspraak gedaan. Het geld zou moeten worden gestort op mijn rekening, vandaar dat er weer een rekening voor mij wordt geopend, en wel vóór een bepaalde dag. Iedere dag later zou de bank R$ 500,= extra kosten.

Maar nu heeft de bank beroep aangetekend en een blik advocaten opengetrokken. Dat doet de bank kennelijk standaard. Binnen 14 dagen hoor ik meer. Mijn advocaat vertelde mij dat de vooruitzichten goed zijn voor mij. Ik kan niets anders doen dan afwachten. Het gegeven dat ze mijn rekening weer hebben geactiveerd wekt bij mij de indruk dat de bank toegeeft dat ze fout zat.

CPF in Brazilië is ongeveer wat BKR in NL is

Dan blijft er nog de kwestie van de Braziliaanse BKR registratie (CPF). Ik wil dat de bank er ook zorg voor draagt dat die negatieve aantekening in mijn status wordt weggepoetst. Het was namelijk de bank die voor mij de weg afsneed om mijn creditcard schuld te voldoen. Tijdens het proces adviseerde mijn advocaat mij om geen contact met de bank te hebben dus ook niet over de schuld van 1500 R$ (iets meer dan 400 Euro). Als die m.i. onterechte negatieve aantekening, is weggepoetst dan kan ik mezelf weer als kredietwaardig beschouwen.

Wordt ongetwijfeld vervolgd

Nieuwste artikelen

2 Comments

  1. Als het goed is heb je nu de betaalpas. En is er al geld overgemaakt?
    Hopelijk is ook de negatieve aantekening weg en ben je weer kredietwaardig.

    1. Lieve Teet,
      Zo snel gaat dan nu ook weer niet, het is pas een jaar geleden dat mijn rekening is opgeheven.
      Geduld is een schone zaak, hier meer nog dan in Nederland.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll Up