Koppensnellerboom

Masterplan biedt 200 km aan fietspaden in Teresina – deel 1

In de Internet Krant van Teresina “Cidade Verde” (Groene Stad?) las ik op 9 maart 2016, dat ……….

Er een Masterplan ligt dat voorziet in de aanleg van 200 km fietspad in Teresina. Dit onder het motto dat fietsen veilig is en dat je snel op je bestemming bent (vrij vertaald).

Voor al diegenen die het Portugees een beetje beheersen, is hier de link naar het artikel:

http://cidadeverde.com/noticias/214862/plano-diretor-preve-cerca-de-200-km-de-ciclovias-em-teresina

Foto uit artikel waarnaar ik hiervoor verwijs
Foto uit bovenstaand kranten-artikel.

De enige dag dat er fietsers reden op deze fietspaden (heen en terug 2 x 500 meter) was op de dag dat de gemeente in het zonnetje werd gezet ter ere van de opening van dit fietspad van een kilometer. Ik probeer er wel eens te fietsen maar het pad is volledig ingenomen door hardlopers en (snel)wandelaars.

Op een doordeweekse dag is het Fietspad meestal leeg.
Op een doordeweekse dag is het Fietspad meestal leeg.
Fietspad langs Oostelijke Poty Boulevard
Fietspad langs Oostelijke Poty Boulevard.

Tijdens de aanleg van dit fietspad is deze foto genomen. Ten Oosten van de Poty 5,5 km en ten westen van de Poty ook 5,5 km. De baan tussen het trottoir en het fietspad is later blauw gespoten, voor de lopers. Het fietspad is daarna gesplitst in een heen- en een terug-deel. Tussen de twee gele strepen zijn kunststof blokken met reflectoren geplaatst om de auto’s op afstand te houden.

Ten Westen van de Poty wordt het fietspad als parkeerplaats gebruikt
Ten Westen van de Poty wordt het fietspad als parkeerplaats gebruikt.

Deze fietser kiest eieren voor zijn geld en gaat voor de minst gevaarlijke optie. Regels voor het verkeer zijn hier volop en veel beter en uitgebreider dan in Nederland maar niemand handhaaft. Wij zouden dat gedogen noemen maar hier is het gewoon luiheid of desinteresse. Soms om gek van te worden.

Fietspad op de brug naar het centrum
Fietspad op de brug naar het centrum
Het bewuste gat waardoor ik het achterwiel van mijn ATB aan gort reed.
Het bewuste gat waardoor ik het achterwiel van mijn ATB aan gort reed.

Deze brug bestond visueel uit twee bruggen met ieder twee rijbanen en een fietspad, heen en terug. Nu is de brug opgewaardeerd, het middendeel is opgevuld. Dat levert vier rijbanen naar het centrum en drie rijbanen terug met aan beide zijden een nieuw fietspad op.

De beloofde 200 km aan fietspaden zie ik voorlopig nog niet gerealiseerd. In een vervolg ga ik in op wat ik door mijn Nederlandse bril van de fietspaden vind. Onder andere ook dat ik van mening ben dat er in 2016 meer fietspaden zijn verdwenen dan dat er bijgekomen zijn. En tenslotte een aantal grandioze en gevaarlijke missers. Daarvoor moet ik nog even op pad om de bijbehorende plaatjes te schieten.

Een voorproefje. Hoe maak je fietsers een kopje kleiner?

Koppensnellerboom
Een Koppensneller Boom.

Even niet opgelet en de kop is eraf.

Nieuwste artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll Up