Masterplan biedt 200 km aan fietspaden in Teresina – deel 2

Vandaag vastgesteld dat er alweer ca 40 km aan fietspad is verdwenen.

Op de foto hieronder, uit 2013, zie je het begin van de ciclovia (fietspad) van Kennedy. Grofweg geschat is de ciclovia van Kennedy 10 km lang. Heen en terug is dat 20 km. Een gevaar was wel dat dit fietspad tussen beide rijbanen was gesitueerd maar dat is in Teresina meer regel dan uitzondering.

Begin Kennedy (straat) 2013
Begin Kennedy (straat) 2013.

Links van de boom de tegemoet komende fietsers en rechts zij die in Noordelijke richting Kennedy vervolgen. Het was wel een link fietspad, onder de bomen was meestal te weinig ruimte om onderdoor te fietsen terwijl de bestrating van het fietspad je tot oplettend fietsen dwong. Je zou het een uitdaging kunnen noemen.

Begin Kennedy (straat) 2017.

Op dit moment is de 20 km aan fietspad verdwenen, ten faveure van de Bus. De gemeente heeft weer een plan! Er worden nieuwe bushaltes tussen de beide rijbanen gebouwd. Prachtig mooi allemaal. De passagiers kunnen de bushaltes via zebrapaden bereiken. Mooi en vooruitstrevend, dat zeker. Maar er stopt hier bijna niemand voor een zebrapad. Want zoals ik al eerder schreef zijn de bestuurders van auto’s en motoren niet zo sociaal tegenover voetgangers en fietsers. Een volwassene zal zich nog wel redden bij het oversteken maar een kind?

Weg Kennedy fietspad.

Als je goed kijkt naar het asfalt kun je zien waar de fietspaden lagen. Ik mis ze niet want ik fietste toch altijd al netjes aan de rechterkant van de weg. Misschien niet zo veilig ten aanzien van het achteropkomend verkeer maar een stuk makkelijker op het moment dat je links of rechts af wilt slaan.

Bushaltes in aanbouw.

Eenzelfde plan wordt tegelijkertijd op meer plaatsen in de stad gerealiseerd. Dit gaat ten koste van fietspaden op de Miguel Rosa (ook een straat van zo’n kilometer of 10) totaal ook ca. 20 km. Op de overige straten waar bushaltes middenin gepland zijn waren geen fietspaden.

Uitvoegstrook rotonde.

Van een grote rotonde waar 4 wegen op uitkomen zie je hierboven een uitvoegstrook. Hieronder dezelfde strook, een beetje verderop. De politieauto komt net van de rotonde. Onderin onderstaande foto zie het einde van beide fietspaden. Stel je voor, je fietst nu richting de rotonde.

Einde zelfde fietspad

Op de foto hieronder zie je dat je in de richting van de genoemde uitvoegstrook geleid wordt. Daar gaat het gierend mis. Plotseling komen je auto’s tegemoet en kun je niet naar links en niet naar rechts uitwijken. Je moet van de fiets af en zien dat je je ergens in veiligheid brengt.

Einde fietspad sluit aan op uitvoegstrook rotonde!

Deze situaties zijn geen uitzondering.

Als je de foto met het grote bord (de tweede foto van dit artikel) vergroot zie je dat het budget voor dit deel van het bushalte traject 9 miljoen R$ bedraagt. Voor het gemak maal twee en je praat over 20 miljoen R$ (bijna 7 miljoen Euro). Dat is wat het kennelijk kost om 40 km aan fietspad te wissen.

Alweer een gat in het fietspad.

Het lijkt alsof iemand een stel klinkers tekort kwam. De rest van het pad ligt er nog knap bij dus wat maakt het uit. Ik denk dan “Er fietst toch niemand, dus maakt het inderdaad niks uit”.

Ik kijk uit naar die 200 beloofde kilometers. Ik laat het je weten als ze er liggen.

Nieuwste artikelen

2 Comments

  1. Leuk om te lezen, al bekruipt je het gevoel dat de overheid maar wat aan rommelt !! ?

    1. Inderdaad, dat is wat ik zie.
      De vraag is wat je ziet als de norm.
      Voor mij als Nederlander is het lastig, zo niet schier onmogelijk, om al die onzin als zoete koek te accepteren.
      Maar in de meeste gevallen ben je aan incomptentie overgeleverd en tegenstribbelen maakt het altijd erger.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll Up