Ketchupliefhebber? Probeer eens Natchup!

Publicado em 01/12/2018 Por Edwirges Nogueira – Repórter da Agência Brasil Fortaleza

Stel je eens voor, een stevig rood sausje licht gezoet, voor op je sandwich of bij de patat. Je zult direct de link met ketchup leggen. Stel je dan eens deze saus voor met dezelfde karakteristieken, maar gemaakt op basis van fruit en groenten, vrij van chemische toevoegingen en kleurstof. Deze saus wordt aangeboden door Natchup, een product dat ontwikkeld werd door de federale universiteit van Ceará (UFC). I.p.v. tomaten is acerola gebruikt, rode bieten en pompoenen, ruim beschikbaar in het droge noordoosten van Brazilië.

Professor Lucicléia Barros, hoofd van de afdeling voeding in de UFC, vertelt dat het idee ontstond in 2016 toen drie studenten, Bárbara Denise, Carolinne Filizola en Thiago Tajra, een gezond en functioneel product wilden ontwikkelen, rijk aan vitamine C en vrij van landbouwpesticiden, als een activiteit van de discipline ‘Basisaspecten van Tropische Fruitverwerking’.

Acerola, rijk aan vitamine C

“We dachten aan de ontwikkeling van een saus, vergelijkbaar met ketchup, erg populair onder de jongeren, maar dan op basis van fruit met behoud van dezelfde smaakervaringen. Acerola (foto) kwam het eerste bij ons op omdat het fruit antioxidant is, en rijk aan vitamine C. De pompoen verschaft de nodige consistentie en is rijk aan vezels. Rode bieten zorgen voor de kleur door de potentiële kleurstof, en is eveneens rijk aan antioxidanten”.

Internationale prijs voor Natchup

Het idee werd een onderzoeksproject, gesteund door een beurs van het ‘Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica’ (PIBIC), en doorliep 21 formules alvorens te eindigen met het huidige resultaat. De drie studenten behaalden hun diploma, maar het onderzoek ging verder met andere studenten en professoren van de UFC.

Het uiteindelijke product Natchup is een van de Braziliaanse eetwaren die bekroond werden met de zegel Innovation Sial 2018 in oktober, tijdens het voedingssalon Sial in Parijs. De commercialisatie werd uitbesteed aan het bedrijf Frutã (in Ceará) gedurende vijf jaar, i.s.m. de universiteit. Een deel van de opbrengst zal terugkeren naar het UFC en naar sociale entiteiten.

Ana Patrícia Diógenes, aandeelhoudster en directrice van Frutã: “Toen ik de saus proefde, dacht ik: dit gaat de wereld veroveren. Ze is gebaseerd op acerola, een vrucht die volledig organisch geteeld kan worden; met minder dan de helft van de gebruikelijke hoeveelheid suiker en zout, aanwezig in de gewone ketchup. M.a.w. een product dat men zonder schuldgevoelens kan consumeren en bovendien erg lekker is”. Ze voegt eraan toe dat ze het niet erg zou vinden als andere bedrijven eveneens een akkoord zouden afsluiten met onderwijsinstellingen om het onderzoek en de ontwikkeling van nieuwe producten te stimuleren.

Natchup behoort nu tot de portfolio van het bedrijf dat zijn producten commercialiseert in een deel van Brazilië en Duitsland, België, Portugal, Spanje, Frankrijk en de USA. Volgens Ana Patricia werden er tijdens het voedingssalon in Parijs akkoorden gesloten met tien verschillende landen om de Natchup te verkopen. De saus is reeds online verkrijgbaar en zal vanaf het begin van volgend jaar geïntroduceerd worden in de Braziliaanse supermarkten.

Edição: Denise Griesinger

Nieuwste artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll Up