Een weekje vakantie in Buenos Aires – Deel 7

6 maart, dag 5 van de vakantie

Steeds als ik besluit om dat deel van Buenos Aires te bezoeken wat volgens mijn gids – Lonely Planet – Buenos Aires – de moeite waard is, word ik overweldigd en moet ik kiezen. Vandaag ga ik naar de wijk Palermo. Maar eerst een ontbijt bij Suarez, koffie en een sandwich ham & kaas zonder boter. Het plan is om in Palermo het Park 3 Februari, het Park Rosedal, de Japanse tuin en het museum Evita Perón Duarte te bezoeken. Palermo ligt ten noorden van mijn hotel. Mijn ontbijt heb ik zojuist afgerekend en ik loop nu naar de kruising Esmeralda en Lavalle, er komen daar regelmatig taxi’s voorbij. Ik houd er een aan en nestel me op mijn gemak achterin. Na enige tijd word ik bij het Parque 3 de Febrero afgezet. Prachtig hier, brede wegen en rustig verkeer. Daar aan de overkant groen, waterpartijen, kortom een prachtig park lacht me toe. Rondom fietspaden en genoeg ruimte voor hardlopers, wandelaars en skateboarders.

Parque 3 de Febrero

Het klimaat is hier goed, subtropisch dus beter te pruimen dan het klimaat in Teresina. Maar ja, verhuizen naar Argentinië is ook niet zo gemakkelijk. Ik denk er wel over na. Als die bankjes in foto 3 een rugleuning hadden en ik had een goed boek bij me, dan was ik daar op zijn minst een uurtje gaan zitten. Maar dat was niet het geval dus ben ik rustig op gevoel verder het park ingelopen.

Genoeg te zien, ik heb me niet verveeld. De rozentuin, daar had ik me meer van voorgesteld. Maar ja, ik bezocht het park aan het einde van de zomer dus het mooie was er van af. De perken met rozen waren minder veelkleurig dan ik me had voorgesteld. Ik heb er dan ook geen foto’s van gemaakt. Sorry, maar je mist er echt niets aan. Na de rozentuin kwam ik zo zoetjes aan het eind van beide parken.

Deze en gene naar de weg gevraagd om in de Japanse Tuin te geraken. In de gids was het duidelijk aangegeven maar in het echt was ik even de weg kwijt. In Nederland en ook in de rest van Europa wist ik altijd vlekkeloos waar het Noorden was en kon ik me heel goed oriënteren. Sinds ik in Zuid Amerika woon kan ik dat niet meer. Zou het een gebrek aan geografische kennis zijn of de invloed van de evenaar op mijn oriëntatievermogen. Het water in de wasbak draait hier tenslotte ook tegengesteld aan de draairichting op het Noordelijk Halfrond.

De Japanse tuin

De Japanse tuin was niet makkelijk te vinden maar uiteindelijk ben ik er toch gekomen. Bovenstaande foto’s heb ik genomen op de route ernaartoe. De stieren op de pilaar blijkt bij nader inzien één stier met twee voorkanten. Lijkt me onhandig als je moet poepen!

De Japanse tuin was niet groot en mijns inziens ook niet erg interessant (spectaculair). Toch wil ik je sommige foto’s niet onthouden.

Ik had er op gerekend dat het hier, aan het einde van de zomer, kouder zou zijn. Dat was echter niet het geval, het was met uitzondering van 1 ochtend regen alle dagen zonnig en warm. De jas die ik bij de Schoenenreus kocht, toen ik een week in Nederland was om mijn permanente Visum af te halen, had ik weer eens ingepakt. Misschien is het beter als ik die jas, die 1/3 van het volume van mijn koffer in beslag neemt, per ongeluk een keer achterlaat. Ik sjouw hem steeds mee maar trek ‘m nooit aan.

Ja, en daar stond ik dan voor het museum van Evita, gesloten! Voordat ik terug vlieg wil ik dit museum toch wel van binnen zien. Ik heb morgen en overmorgen nog. Nadat ik me heb laten informeren bij de entree plan ik een bezoek in voor overmorgen. Mijn terugreis start pas laat overmorgen, dus tijd zat.

Little Drummer-girl

‘S avonds heb ik lekker gegeten. Een mooi stuk vlees van de grill met wat groenten vergezeld van een flesje Malbec. Enigszins beneveld liep ik die avond richting mijn hotel toen ik een drumstel hoorde. Het bleek een moeder met een cassettedeck en een dochter met een drumstel te zijn. Ik schat het meisje een jaar of 11 a 12. Het meisje drumde virtuoos en met zoveel plezier en energie dat ik er lang bij heb staan kijken en vooral ook luisteren. Ik heb een paar flappen gedoneerd. Iets van 200 Pesos (4 Euro).

Emma Monagas, ze zou beter bij een band spelen