De Bus (Ônibus)

Ben je levensmoe of een held

Pak de bus (ônibus)

Ze zeggen dat iedereen in Teresina een auto heeft. Dat is pertinent onjuist. De midden en de upper-class die wel maar de armen, dat is een hele grote groep, zijn aangewezen op de fiets of de bus. De bussen zijn niet al te solide en als ze het al wel waren dan blijft dat niet lang het geval. De wegen maken van de meeste voertuigen binnen de kortste keren gammele rammelkasten. Dat schijnt de Braziliaan overigens niet te deren.

Ônibus voor en zijaanzicht
Teresina (Cidade verde), dus ook groene bussen met het logo van de Ponte Estaiada.

Iedere bestuurder van een motorvoertuig hier waant zich “the king of the road”. Ze zijn de eerste, de snelste en de beste. Niet zo vreemd in een masculine cultuur maar wel vreselijk gevaarlijk. Dit geldt ook in meer of mindere mate voor de bestuurders van de bus.

Of je nu met 2 of met 50 mensen op de bus wacht, het maakt niet uit. Als de bus is gestopt en de deuren gaan open dan gaat iedereen tegelijk naar binnen. Dat is duwen en trekken. Ouderen en een enkele beleefde passagier zijn de laatsten die instappen. Terwijl de deuren zich sluiten en de laatste nog niet helemaal binnen is trekt de bus op. Niet rustig, nee vol gas in iedere versnelling. Bij de volgende halte vol in de remmen en het proces herhaalt zich.

De lege bus vanbinnen
Gezicht op het interieur, links voorin zit de bestuurder.

Als je binnen bent, en dat geldt zeker voor de laatsten, dan valt het niet mee om bij een zit of staanplaats te geraken. Op een meter of 2,5 à 3 van de voordeur zit een conducteur. Hij int het geld of ziet toe op elektronische betaling. Dan mag je door het draaihek en ben je gelijk geteld. Er zit namelijk een tellertje op het hek. Onderweg ben je de sigaar als de bus door een kuil rijdt of een scherpe bocht maakt. De stoelen zijn niet geveerd en hebben geen kussen. Dus ook als je zit kun je zo af en toe een flinke opdoffer verwachten en dat doet pijn in je ruggengraat.

Staanplaatsen
Staanplaatsen

Dit is een volle bus. De bus is pas echt vol als de voordeur niet meer opengaat. Ik denk dat dit reglementair verboden is maar niemand trekt zich daar iets van aan.

Stel je voor, je stapt in en de bus is vol. Twee of drie haltes verder wil je eruit. Je wurmt je door het voorportaal, door het draaihek en richting de achterdeur. Als je geluk hebt red je het.

Toen ik in 2011 met de bus ging kostte dat R$1,80, nu is voor begin 2017 de prijs vastgesteld op R$3,50. Ik heb vrij reizen, gepensioneerden hebben hier veel voordelen.

Het reizen met de bus kent twee voordelen. Je komt op de plek waar je wezen wilt en als je eenmaal binnen bent kun je de hele dag blijven zitten zonder een cent bij te betalen.

Van dat laatste voordeel heb ik overigens nog nooit gebruik gemaakt.

Nieuwste artikelen

4 Comments

  1. Nou Dirk met de bus gaan is al een avontuur op zich. Als ik naar de foto van de volle bus kijk kan ik maar aan een ding denken…… Hoop dat iedereen deodorant gebruikt.?

    1. Och Corrie, daar heb ik nog nooit aan gedacht. Ik zal een onderzoek instellen, hahahaha

      1. En Dirk hoe staat het met je onderzoek. Wel op eigen risico hè ?

        1. Bedankt voor je reactie(s) Corry.
          Ik denk niet dat ik dit verder onderzoek. 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll Up